Kebelakangan ini kita dihujani oleh masalah politik yang makin meruncing. Kebijaksaan segelintir individu telah menyebabkan berlakunya transformasi yang begitu mengujakan. Apa yang memeranjatkan ialah sistem pendidikan itu sendiri ingin dipolitikkan. TAk mola cite hal politik ni.
PPSMI.. Apa itu PPSMI? Pembelajaran dan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Adakah ia baik dilaksanakan atau sebaliknya. PPSMI jika dilihat dari segi praktikalnya memang saya akui ia mampu memberikan kelebihan untuk pelajar-pelajar. Walaupun ada kebaikan PPSMI ini tetapi setiap perkara yang namanya ciptaan manusia pasti ada pro dan kontras nya. Kita tidak boleh terang-terang menolak akan perkara ini. Setiap hal itu perlu dikaji secara mendalam dan perlu difikirkan akan kesan dan natijahnya pada masa kan datang, untuk 10 tahun akan datang, 50 tahun akan datang mahupun 100 tahun akan datang. Setiap apa yang kita rasakan betul mungkin pada orang lain ianya tidak betul. Dan mungkin juga sesuatu yang kita fikirkan ianya baik belum tentu orang lain memikirkan hal itu seperti mana kita memikirkannya. Oleh itu setiap apa yang ingin kita laksanakan perlulah difikirkan sejauhnya.
Saya melihat perlaksanaan PPSMI ada baiknya dan ada juga buruknya. PPSMI adalah satu elemen yang mampu memperkenalkan pelajar dengan penggunaan bahasa Inggeris. Dari sini pelajar itu sendiri akan menyedari akan kepentingan bahasa Inggeris dan berusaha untuk mempelajarinya. Penggunaan bahasa Inggeris dari kecil akan memudahkan pelajar. Jadi bila pelajar mencapai tahap kedewasaan , mereka tidak akan berdepan dengan masalah akan penggunaan bahasa Inggeris ini.
Setelah kejatuhan Kerajaan Uthmaniah kita dapat melihat bahawa ilmu-ilmu daripada cendekiawan-cendekiawan Islam telah dicuri dan dirampas oleh Barat. Ilmu bermula dari Islam. Kita dapat melihat para ilmuan Islam seperti Ibnu Sina, Ibnu Razi, Al Biruni, Al Khawarizmi, Ibnu Khaldun dan banyak lagi yang mana mereka ini merupakan pelopor dan perantis ilmu-ilmu. Kita dapat melihat akan zaman kegemilangan Islam pada waktu ini. Tetapi sayang, selepas kejatuhan ISlam, semua manuskrip ilmu-ilmu ini telah diambil dan dialih bahasa oleh orang Barat. Kebanyakkan manuskrip telah pun dialih bahasa ke bahasa mereka dan manuskrip yang asal telah dibakar dan dibuang. Orang Barat dengan tidak segan silu menyatakan ilmu-ilmu itu adalah hasil mereka. Lebih menyedihkan lagi, mereka turut membaratkan ilmuan Islam dengan menukar nama mereka kepada nama Barat seperti contoh Ibnu Sina yang ditukar kepada Avencinna. Dari sini dapat kita simpulkan bahawa kita perlu mempelajari bahasa Inggeris bagi mengisi ilmu di dada memandangkan mereka merupakan gedung ilmu. Ilmu perlu dituntut. Nabi Allah, Muhammad saw ada bersabda, tuntutlah ilmu walaupun ke negeri Cina. Di sini dapat kita lihat bahawa tuntutan dalam menuntut ilmu adalah perkara yang perlu dilaksanakan.
Jika dilihat buku-buku rujukan dalam perbagai bidang memang rata-rata dalam bahasa Inggeris. Jika kita tidak menguasai bahasa Inggeris, bagaimana kita mampu untuk menguasai ilmu. Ilmu itu penting bagi kemajuan Ummah. Dengan ilmu kita dapat memartabatkan agama, bangsa dan negara. Kita tidak mudah ditipu dan diperdaya oleh golongan-golongan yang begitu rakus menindas. Ada sesuatu yang saya fikirkan masa saya belajar dulu, mengapa buku-buku ilmiah peringkat universiti tidak diterjemah dalam bahasa Melayu. Di peringkat universiti bahasa Inggeris menjadi bahasa perantara. Sukar untuk mendapat nota-nota dalam bahasa Melayu. Ada buku yang diterjemah dalam bahasa Melayu tetapi terdapat terms-terms yang yang agak lari maksudnya. Dan kebanyakkan terms science memang begitu familiar dengan bahasa Inggeris. Jadinya tidak salah jika pelajar didedahkan dengan bahasa Inggeris pada peringkat awal. Bak kata datuk nenek kita, lenturlah buluh dari rebungnya.
Dari segi kontra nya, saya melihat penggunaan bahasa Inggeris ini lebih praktikal pada mereka di kawasan bandar. Pelajar-pelajar dari kawasan bandar tidak menghadapi masalah dalam mempelajari bahasa ini memandangkan mereka begitu familiar. TETAPI masalah dapat kita temui di kawasan luar bandar. Di kawasan luar bandar, penggunaan bahasa Inggeris amat la jarang bagi mereka. Rutin mereka bercakap di dalam bahasa Melayu. Mereka agak kurang pendedahan. Disebabkan kurang pendedahan inilah, mereka begitu sukar menguasai bahasa Inggeris. Mereka perlu diberi masa untuk mempelajari bahasa ini. Kita dapat lihat penguasaan mereka di dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris itu sendiri tidak kuat, apatah lagi jika mata pelajaran Sains dan Matematik juga dalam bahasa Inggeris. Mata pelajaran bahasa Inggeris merupakan mata pelajaran yang perlu dipelajari adalah bahasa manakala Sains dan Matematik pula merupakan kefahaman dari segi konsep. Dua hal ini berbeza. Agak sukar mereka memahami konsep jika mereka tidak memahami bahasa. Kadang-kadang dalam bahasa kita sendiri pun sukar untuk memahami konsep inikan pula jika dalam bahasa Inggeris.
Pada pendapat saya, jika benar-benar ingin melihat kemampuan pelajar, perlulah dibuat ujian yang mana penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya. Tiada pilihan dwi bahasa. Di sini kita akan dapat lihat sejauh mana pelajar benar-benar memahami English Language itu sendiri. Di sini akan dapat menjawab persoalan sama ada pelajar faham atau tidak. Kita sering memberikan pandangan bagi pelajar itu sendiri. Apa kata kita membuat survey dan tanyakan sendiri pada pelajar adakah mereka suka atau tidak dengan apa yang mereka belajar sekarang. Mungkin dari sini juga kita dapat jawapannya.
Dalam perlaksanaan PPSMI ini juga saya mengharapkan agar bahasa Melayu, Kajian Tempatan, Sivik dan Kewarganegaraan, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup dikekalkan di dalam bahasa Melayu agar bahasa Melayu tidak tenggelam oleh arus kemodenan. Kita tidak mahu melihat andai dan jika dulunya, pelajar banyak tidak mendapat A dalam mata pelajaran bahasa Inggeris, dan sekarang pelajar tidak ramai mendapat A dalam mata pelajaran bahasa Melayu.
Penulis akan menyokong ke arah sesuatu yang membawa kepada kebaikan Ummah.
0 comments:
Post a Comment